Zou mijn werk weleens wakker liggen van mij?

 

De gevolgen van langdurig slaaptekort zijn significant. Symptomen als een slecht humeur, minder goed of slecht kunnen concentreren, slaperig zijn tijdens het werk of meer fouten maken, komen regelmatig voor. Ook bestaat het gevaar in een vicieuze cirkel terecht te komen: Vermoeidheid leidt tot grotere behoefte aan cafeïne, suiker, vet eten en gaat het vaak gepaard met minder lichaamsbeweging. Deze gevolgen kunnen weer leiden tot een mindere kwaliteit en kwantiteit van slaap, enzovoort.


Voorkomen beter dan genezen


Natuurlijk is een slaaptekort voorkomen beter dan genezen. Het is lastiger om uit de vicieuze cirkel te stappen, dan om te voorkomen dat je erin terechtkomt. Wanneer je opmerkt dat je de laatste tijd te laat naar bed gaat of moeilijk in slaap komt, let dan juist op een goede voeding en voldoende beweging.


(Later in de blog volgen meer tips tegen slaapproblemen.)


Wat als werk de oorzaak is


Blijf je moeite houden het slapen? Onderzoek dan wat de oorzaak zou kunnen zijn. Bij meer dan de helft van de slechte slapers is het werk de oorzaak.


Een beetje werkdruk zorgt voor betere prestaties, omdat adrenaline vrijkomt. Echter, een te hoge werkdruk zorgt op langere termijn voor een stressgevoel en verminderende prestaties.

 

Een te hoge werkdruk kan simpelweg ontstaan door te veel werk; bijvoorbeeld wanneer je, met een gewoon werktempo, binnen je contracturen het werk onmogelijk afkrijgt. Wellicht moet je vaak overwerken of erg haasten. In andere gevallen gaat het om het werk inhoudelijk. Maar het kan ook zijn dat de sfeer op je werk ervoor zorgt dat je stressniveau overbelast wordt. Bijvoorbeeld als je geen leuke band hebt met je leidinggevende of naaste collega’s. Diverse redenen kunnen zorgen dat de werkdruk te hoog wordt, waardoor je stress ervaart of gaat piekeren.

 

Doordat je piekert, stress ervaart, blijft je adrenalineniveau hoog. Het is dan lastig om af te schakelen en te ontspannen, laat staan om te slapen!

 

Wat doen om niet meer wakker  te liggen


Wat het ook is, communiceer! Bespreek het met je leidinggevende of iemand anders die je vertrouwt, privé of op het werk. Bekijk of het iets is dat valt op te lossen? Of is het wellicht beter om ander werk te zoeken dat beter bij je past? Wanneer je er niet over praat, wordt het probleem in je gedachten al maar groter. Communicatie is belangrijk voor het relativeren van je probleem, dit zal zorgen dat je beter kunt slapen.

 

Enkele tips voor een betere nachtrust:

 

Geniet een beetje

Om je stressniveau te laten dalen is het belangrijk om, als je niet aan het werk bent, te genieten van leuke dingen en gezellige mensen. Doe dingen waar je blij van wordt, dan maak je serotonine aan. Door dit gelukhormoon daalt het stressniveau, waardoor je beter ontspant en makkelijker in slaap valt.

 

Goede voorbereiding

De slaapkamer is op z’n best als deze koel, donker, schoon en fris is. Slapen gaat tevens beter in een vast ritme. Ga elke avond op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd weer op, zodat het lichaam weet wanneer het mag ontspannen. Las een rustmoment in voordat je naar bed gaat, een ‘cooling down’, het liefst zonder televisie.

 

Elektronische apparaten

Intensief gebruik van elektronisch apparatuur in de avond, zoals mobiele telefoon, televisie of laptop, kan zorgen voor een minder goede nachtrust. Dit heeft te maken met het blauwe basislicht van elektronisch beeldapparatuur. Het felle licht zorgt dat je geest actief blijft, waardoor je minder melatonine - slaapstofje - aanmaakt. Het beste is om twee uur voor het slapen geen televisie meer te kijken of iets dergelijks.

 

Wat ook effect heeft op de hersenactiviteit is de straling van elektronica. Daarom is het verstandig de mobiele telefoon niet mee te nemen naar de slaapkamer, of in ieder geval op vliegtuigstand te zetten.

 

Dutje doen

Wanneer je een nacht slecht hebt geslapen, ben je overdag vaak moe. Misschien wil je het liefst een dutje doen. Maar bewaar het slapen voor ‘s avonds. Anders kun je ‘s nachts weer niet slapen: vicieuze cirkel. Wil je toch een dutje doen, houdt het dan korter dan dertig minuten en doe het voor 15.00 uur.

 

Positieve vibe

Nog even een thriller kijken of lezen voordat je gaat slapen, is voor de meesten niet zo ontspannend. Luister liever naar mooie muziek of lees een leuk boek. Zit je hoofd nog vol met informatie of plannen? Schrijf het van je af om je hoofd leeg te maken. Dan kun je echt ontspannen.